Astronomer har äntligen upptäckt atmosfären på en stenig planet utanför vårt solsystem

13 Maj 2024

Det har tagit forskare många år att hitta steniga planeter utanför vårt solsystem som har en atmosfär. Nu har forskningen gett sin frukt, tack vare en exoplanet med denna egenskap.

"Superjorden" med en atmosfär ligger nära sin moderstjärna

55 Cancri sedd med Celestia-programmet

Kirk39 - Celestia/Wikimedia commons - General Public License

Exoplaneter är de som finns utanför vårt solsystem, men att hitta en med atmosfär har inte varit lätt. Närvaron av en atmosfär anses vara avgörande för att göra en planet potentiellt beboelig eller bebodd. Efter att i åratal ha letat efter en stenig exoplanet med atmosfär har astronomer lyckats hitta en och den verkar ha en yta som består av smält sten.

Det handlar om en Superjord, som studiens forskare kallar den. En planet som är mycket större än vår, men vars dimensioner är mindre än Neptunus. Dess moderstjärna, som den kretsar runt på farligt nära avstånd, är något mindre än vår sol och dessutom mindre kraftfull. Planeten i fråga genomför ett varv i sin omloppsbana på bara 18 timmar.

Tack vare infraröda observationer utförda av NASA:s James Webb Telescope var det möjligt att upptäcka närvaron av atmosfär på planeten, vars namn är 55 Cancri e.

55 Cancri e har en atmosfär, men är den beboelig?

Konstnärlig representation av Superjorden 55 Cancri e framför sin moderstjärna

ESA/Hubble/Wikimedia commons - CC BY 4.0

Man tror att denna betydande atmosfär kontinuerligt matas av gaser som frigörs från ett stort magmahav. Men de goda nyheterna slutar med det: planeten är inte potentiellt beboelig
Renyu Hu, en planetforskare från NASDA och Caltechs Jet Propulsion Laboratory, och huvudförfattare till studien, förklarar:

"Atmosfären är sannolikt rik på koldioxid eller kolmonoxid, men kan också innehålla andra gaser som vattenånga och svaveldioxid. Våra nuvarande observationer kan inte fastställa den exakta atmosfäriska sammansättningen."

Även om data som samlats in av James Webb Telescope inte kunnat fastställa atmosfärens densitet, säger Hu att den kan likna Jordens och överträffa den på Venus, som har den tjockaste atmosfären i vårt solsystem. Massan av 55 Cancri e, även kallad Janssen, är ungefär 8,8 gånger större än Jordens och dess diameter är dubbelt så stor som vår planets. Avståndet från dess moderstjärna är en tjugofemtedel av avståndet mellan Merkurius och solen.

55 Cancri e har en atmosfär, men inte flytande vatten

Konstnärlig representation av exoplanet 55 Cancri e baserad på observationer av NASA:s James Webb Space Telescope

Ralf Crawford/NASA, ESA, CSA

Det betyder att dess temperatur når 1 725 grader Celcius. Bryce-Olivier Demory, astrofysiker från Center for Space and Habitability på University of Bern, Schweiz, och medförfattare till studien säger:

"Detta är en av de varmaste exoplaneter vi känner till. Det finns förmodligen bättre platser för en semester i vår galax".

55 Cancri e har alltid samma sida vänd mot sin moderstjärna, troligen blockerad av tidvattnet. Belägen i Vintergatan, i stjärnbilden Kräftan, finns den cirka 41 ljusår från oss.Tillsammans med den kretsar fyra andra gasformiga planeter runt samma stjärna, som är gravitationsbunden till en röd dvärgplanet. I slutändan borde den steniga exoplaneten inte ens ha en atmosfär, med tanke på det nära avståndet till dess "sol". Men de gaser som lösts upp i lavafältet som täcker den fortsätter förmodligen mata den. I vilket fall som helst kan 55 Cancri e inte vara beboelig: den är definitivt för varm för att kunna ha flytande vatten, ett väsentligt element för livets utveckling.