Fossiler som hittats i Storbritannien avslöjar en okänd art av dinosaurier : de levde för 125 miljoner år sedan

22 Juli 2024

Rekonstruktion av den okända dinosauriearten Comptonatus chasei

John Sibbick/Journal of Systematic Palaeontology

Dinosaurierna dog ut för miljontals år sedan, men vi vet fortfarande inte allt om dem och vi känner inte till alla arter som strövade omkring på vår planet: nya fossiler har lett till upptäckten av en art som hittills har varit okänd.

Fossiler från en iguanodon har hittats på Isle of Wight

För cirka 65 miljoner år sedan, i slutet av Krita, försvann de jordiska jättarna som kallas dinosaurier från planeten Jorden. Efter så lång tid fortsätter paleontologer att studera fossiler som leder till oöverträffade upptäckter: i det här fallet har kvarlevorna som hittades på Isle of Wight i England, möjliggjort identifieringen av en hittills okänd art.

Under vår nutid är de enda överlevande dinosaurierna krokodiler och fåglar, medan den sällsynta av de gamla utdöda varelserna är Parasaurolophus, en hadrosaurid som endast ett fåtal exemplar av är kända. De hittade fossilerna avslöjar dock en "ny" dinosaurie som ingen kände till. Teamet från University of Portsmouth, beskriver den som ett okänt släkte av iguanodon, och kallar den för Comptonatus chasei.

Dinosaurien Comptonatus chasei levde för 125 miljoner år sedan

Fossiler från dinosaurien Comptonatus chasei hittade på Isle of Wight

Journal of Systematic Palaeontology

Doktoranden Jeremy Lockwood och hans kollegor rapporterade att den senaste upptäckta dinosaurien bodde på vår planet under tidiga Krita, för cirka 125 miljoner år sedan.

"Detta djur vägde ungefär ett ton" förklarar Lockwood, "ungefär lika mycket som en stor amerikansk bisonhane. Bevisen av fossila spår, som hittades i närheten, visar att det förmodligen var ett valldjur, så det är möjligt att stora flockar av dessa tunga dinosaurier flyttade runt, rädda för rovdjur på översvämningsslätten."

Iguanodontia, som Comptonatus chasei tillhörde, var en grupp dinosaurier som tros ha sett ljuset i mellan-sen Jura. Paleontologen Susannah Maidment från Natural History Museum i London säger specifikt att denna "nya" art representerar "ett fantastiskt exemplar av dinosaurie: ett av de mest kompletta som hittats i Storbritannien under det senaste århundradet".

Comptonatus chasei kom efter Brightstoneus, men före Mantellisaurus, båda dess iguanodontianska släktingar. Detta nya släkte "uppvisar snabba evolutioner och kan hjälpa oss att förstå hur ekosystemet återhämtade sig efter en förmodad utrotningshändelse i slutet av Jura" förklarar forskarna.

Fyndet av många Comptonatus chasei-fossiler

Wessex-formationen, en fossilrik geologisk formation på Isle of Wight

Graham Horn/Wikimedia commons - CC BY-SA 2.0

Det var fossilsamlaren Nick Chase som hittade fynden - 149 stycken - i Wessex-formationen i Compton Bay, på den engelska ön 2013. Comptonatus chasei, som har fått sitt namn från upptäcktsplatsen och dess upptäckare, var en växtätande dinosaurie. Experter hänvisar ofta iguanodonter till "kor från Krita", jagade av köttätande rovfåglar.

Varje fossilt element som hittades undersöktes i studien som publicerades i Journal of Systematic Paleontology: det största fossilet är från en höft, "mer eller mindre lika stor som en mattallrik" har forskarna skrivit. Endast fyra tidigare okända dinosauriearter har hittats på Isle of Wight under 1900-talet, men åtta har identifierats under de senaste fem åren. Enligt Lockwood är "det här verkligen en extraordinär upptäckt. Detta lägger till nyare forskning som visar att Wessex var ett av de mest mångsidiga ekosystemen i världen".