Han förvarar en sten i en låda i decennier: det är en meteorit som föll för mer än 50 år sedan

08 Augusti 2024

Unsplash - Not the actual photo

Av de meteoriter som har kraschat på Jorden sedan dess bildande har en liten andel lyckats nå planetens yta, och kanske till och med hittats av människor. Men i de flesta fall är studierna begränsade till att analysera sammansättningen och lite annat. Att upptäcka det exakta ursprunget för en meteorit är inte lätt och det är därför som en nyligen genomförd studie har förvånat både entusiaster och proffs. Forskare har lyckats koppla samman en meteorit med en flamma som inträffade i atmosfären för... nästan 50 år sedan.

Den upptäckta meteoriten... efter nästan 50 år

Året är 1976 och Josef Pfefferle är en skogsarbetare som ska städa upp resterna efter en lavin nära byn Ischgl i Österrike. Vid ett visst tillfälle lägger han märke till en sten som inte liknar de andra han städar bort: det är en svart sten, stor som en knytnäve och den verkar inte ha ett markbundet ursprung. Pfefferle bestämmer sig för att ta hem den här konstiga souveniren av hans arbete, och lämnar stenen i en låda i 32 år.

Året är 2008 och äntligen, efter att ha hört nyheten om upptäckten av en meteorit, minns den nu äldre skogarbetaren den märkliga stenen som han hade tagit med sig hem. Han bestämmer sig därför för att rådfråga experter på universitetet, som faktiskt tycker att upptäckten är extraordinär. Det handlar om en meteorit som, att döma av dess bevarande, inte skulle ha kraschat på Jorden i avlägsna tider. Men hur förstår man detta?

Sökandet efter meteoritens ursprung

Gritsevich et al./Meteoritics & Planetary Science - 2024

Sökandet efter meteoritens ursprung utfördes av ett team forskare under ledning av Maria Gritsevich, från Helsingfors Universitet som publicerade resultaten i tidsskriften Meteoritics & Planetary Science. Gritsevich och hennes kollegor antar att meteoriten kraschade mer nyligen på Jorden, och därför kan det finnas videobevis på händelsen.

Av denna anledning började forskarna analysera filmer från 25 observationskameror i södra Tyskland. Det låter som en enkel sökning, vilket det är fram till en viss punkt: under de senaste 50 åren har över 2000 "eldklot" synts till, som kan vara meteoriter, men vilken av dem kraschade i Ischgl före 1976?

Maria Gritsevich och hennes team finner dock bevis på nedslaget: en enorm blixt som, lågt vid horisonten, lyser upp den österrikiska himlen i gryningen den 24 november 1970. Meteoriten som Pfefferle hittade är mer än 50 år gammal och har levt mestadels av sitt liv i en låda.

Upptäcktens inverkan på studier av meteoriter

När man läser berättelsen om meteoriten i Ischgl är det normalt att man undrar över poängen med att koppla ihop dess upptäckt med dess ursprung. Även om det är komplext är det en väldigt viktig forskning, som kan hjälpa oss att förstå viktig information som området i solsystemet den kom ifrån, dess omloppsbana, dess "förhållande" med andra himlakroppar och så vidare.

Men det är inte alla som är överens om att tillskriva upptäckten av meteoriten till kraschen 1970. Enligt andra forskare kunde stenen som hittades av Pfefferle ha legat på Jorden i århundraden, väl skyddad av de gynnsamma förhållandena i de österrikiska alperna. Oavsett vad det är som stämmer, är det fantastiskt hur man kan konsultera gamla data för att få svar på händelser som börjar i solsystemet och slutar i en österrikisk skog i väntan på att bli upptäckt.