Fossiler upptäckta djupt i hjärtat av Grönland: inlandsisen var en gång en tundra

10 Augusti 2024

Hannes Grobe/Wikimedia commons -CC-BY-SA-2.5

Calotta glaciale della Groenlandia

En studie har funnit att mitten av Grönlands inlandsis smälte i ett inte alltför avlägset förflutna: det obestridliga beviset är fossiler som har hittats i det som en gång var en grön tundra.

Även Grönlands centrum smälte i det förgångna

Idag framstår Grönland för oss som en vidd av vit is, men en gång i tiden var det inte så. De kontiunerliga upptäckterna om det förflutna i detta frusna område av världen avslöjar alltmer otroliga bakgrunder, som det faktum att dess utseende verkade definitivt "grönt"

En nyligen genomförd forskning har upptäckt bevis på att inte bara kanterna, utan också mitten av Grönlands inlandsis smälte i ett inte alltför avlägset geologiskt förflutet och att det "gamla" landskapet såg ut som en tundra.

1993 utvanns en över 3 kilometer lång iskärna från den centrala delen av territoriet och bevarades sedan fram till idag i en fyndighet i Colorado, USA. Nu har ett team forskare återigen undersökt sedimenten som finns på botten av detta halvcirkelformade islager, och upptäckt en spännande sak.

Fossiler i inlandsisens centrum

Sköldlöss, arktiska vallmofrön, svampkroppar och taggmossa-megasporer som syntes i ett mikroskop på GISP2-jordprov

Halley Mastro/University of Vermont

Teamet fann att sedimenten innehöll svampar, pilträd, rester av insekter och ett vallmofrö, allt orört. Paul Bierman från University of Vermont, en av författarna till studien tillsammans med Halley Mastro säger att "Dessa fossiler är väldigt vackra".

Forskningen har bekräftat det faktum att Grönlands inlandsis smälte tidigt på grund av en varm period och lämnade företräde för en grön ö. Detta tros ha hänt under de senaste miljon åren, vilket betyder att inlandisen är mer ömtålig än vad forskarna alltid trott. Eftersom isen smälte i centrum av Grönland är det självklart att resten av ön också drabbades av samma öde och, enligt Bierman, under flera tusen år för att skapa en terräng som var redo att vara värd för ett ekosystem.

Richard Alley, klimatolog från Pennsylvania State University, förklarade efter att ha undersökt resultaten av studien: "det bekräftar och utökar det faktum att mycket av havsnivåhöjningen inträffade under en period då orsakerna till uppvärmningen inte var särskilt extrema" att ta det som en varning på vad som skulle kunna hända om klimatet värms upp ytterligare på grund av människan.

Grönlands "ömtålighet" bekräftad

Faktum är att havsnivån stiger med 2,5 cm per år och allt snabbare. Det förutspås att vid slutet av detta århundrade kommer havsnivån vara cirka 6 meter högre än idag idag.

År 2016 undersöktes samma iskärna, kallad GISP2, av forskare på Columbia University: resultaten antydde att dagens inlandsis inte kan vara äldre än 1,1 miljoner år och att Grönland under Pleistocen var isfritt under en lång tid, åtminstone 90% av territoriet.

År 2019 upptäckte man grenar och fossiler av insekter med anor från de senaste 416.000 åren i en iskärna som utvanns på 60-talet. Den aktuella studien bekräftade att denna frusna ö inte är så stark och motståndkraftig som man tidigare trott: över 3 meter is smälte snabbt, vilket lämnade tid och plats för en tundra att utvecklas.