En ny studie leder till att lösa mysteriet om asteroiden som var ansvarig till att dinosaurierna dog ut

20 Augusti 2024

Freepik

Nya nyheter om det himmelska föremålet som kraschade på vår planet för 66 miljoner år sedan, vilken var ansvarig för att alla dinosaurier dog ut. En studie har upptäckt vad det egentligen var för något.

Chicxulub-impaktorn, det verkliga ursprunget

Orsaken till att dinosaurierna dog ut var en rymdsten som föll till Jorden, men över vilken ett stort mysterium alltid har svävat. Det himmelska föremålet, som kallas Chicxulub-impaktorn, har väckt långvariga tvivel bland forskare, som alltid har trott att det var en asteroid eller en komet. Ny forskning har dock validerat hypotesen att stenblocket, över 9 kilometer brett, var en del av en familj som har sitt ursprung efter den jovianska omloppsbanan och som väldigt sällan kommer i kontakt med Jorden.

En ny studie, ledd av forskaren Mario Fischer-Gödde från Köln University, Tyskland, har kommit med ytterligare bevis i detta avseende, att söka efter rutenium i de geologiska resterna av den forntida kraschen. Det är ett metalliskt grundämne som finns i mycket små mängder i jordskorpan, som dock är väldigt närvarande i asteroider.

Orsaken till att dinosaurierna dog ut var en kolhaltig asteroid

Pixabay

Genom att leta efter rutenium och undersöka det globalt fördelade skräpet av kraschen, kallad "Krita-Paleogengränsen" hittade forskarna enhetliga element från kolhaltiga asteroider, vilka innehåller stora mängder kol. Som Fischer-Gödde förklarade, "kan den isotopiska signaturen av rutenium vi mäter inte vara något annat än en kolhaltig asteroid".

Även om tidigare studier har upptäckt kemiska signaturer associerade med en kolhaltig asteroid av C-typ, fokuserade teamet på rutenium. Eftersom det är en stor sällsynthet på Jorden räcker det med små mängder för att spåra denna typ av rymdsten. Forskarna mätte detta grundämne i fem olika nedslag orsakade av asteroider från 541 miljoner år sedan till idag: i alla fall var händelserna associerade med kiselhaltiga asteroider, en grupp himlakroppar som har sitt ursprung mellan Mars och Jupiter. Därför mycket närmare än kolhaltig. Det är därför, understryker Fischer-Gödde, "hittills verkar Chicxulub vara ett unikt och sällsynt fall av en asteroid av kolhaltig typ som kraschar på Jorden. Det rutenium vi hittade i detta lager är nästan 100% härlett från asteroiden".

Proverna av det undersökta lagret kommer från Spanien, Italien och Danmark och de har alla samma ruteniumsammansättning, en som skiljer sig från den terrestra och därför inte, som tidigare antagits, härrörande från vulkanerna i Deccan Traps. Dessutom skiljer sig ruteniumisotoperna i de undersökta proverna från dem i kometfragment.

Asteroiden som gjorde slut på dinosaurie-eran: andra frågor

Men hur kunde en kolhaltig asteroid av denna storlek krascha på Jorden? Svaret på denna fråga är fortfarande tveksam, även om den, teoretiskt sett, bildades efter Jupiters omloppsbana kan ha skjutits till den yttre kanten av asteroidbältet mellan Mars och Jupiter där en grupp kolhaltiga asteroider finns idag. Vid den tiden kan gravitationsstabiliteten i ett ungt solsystem ha orsakat denna förändring.

I vilket fall som helst finns det fortfarande många öppna frågor om effekterna av Chicxulub: ett exempel är hur den kan ha gynnat uppkomsten till nytt liv, vilket förde nyckelelement till Jorden för bildandet av nya levande varelser. Men hur skulle Jorden se ut idag om den aldrig hade kraschat?

"Vi borde nog ge lite mer värde åt att vi är här och att det här kanske är en lycklig slump" är Fischer-Göddes svar.