Inga fler bananer på stormarknadernas diskar i framtiden: de kan försvinna helt, men forskare har en plan för att förhindra det

27 Augusti 2024

Pexels

Vi vet alla vad en banan är, en extremt näringsrik frukt och en av de mest utbredda i världen, men samtidigt vet vi väldigt lite om dem. Tekniskt sett är det faktiskt inte en frukt utan ett bär, som valts ut genom åren för att få den sort som vi alla uppskattar, kallad Cavendish. Problemet är att denna sorts banan har under flera års tid riskerat att försvinna, på grund av en svamp som decimerade odlingarna på 50 talet.

Ett team forskare kan dock ha förstått hur man kan motverka spridningen av svampen och rädda dagens bananer. Kommer de att lyckas?

Varför riskerar bananer att utrotas?

De bananer som vi alla känner till och äter idag tillhör sorten som heter Cavendish, vilket är en sort som innehåller kloner av en enda banan. Detta är ingen stor nyhet inom odlingssektorn och andra frukter vi äter kan också vara kloner, som till exempel ananas och fikon. Det faktum att bananer är kloner gör att vi kan ha frukter utan frön, alltid desamma och därför lätta att sälja, men de har också nackdelar.

Bristen på genetiska variationer ökar risken för svamp och parasiter, vilket hände på 50-talet på banansorten Big Mike. Nu riskerar även Cavendish-bananen att utrotas på grund av en svampsjukdom som heter Fusarium oxysporum f.sp. cubense (Foc) tropisk ras 4 (TR4), ofta förkortad som Foc TR4. Problemet har varit känt i årtionden, liksom faran för bananfälten: när svampen väl har infekterat fälten kan den inte längre elimineras.

En studie för att motverka utrotning av bananer

Följderna av Foc TR4 på Cavendish-bananer

Maymon et al. 2020/Scientific Reports

Om marknaden på 50-talet föredrog Cavendish-sorten, som var mer resistent mot patogener framför Big Mike-sorten, kan detta idag inte vara en lösning. Några forskare från University of Massachusetts Amherst har analyserat problemet ur en genetisk synvinkel och publicerat resultaten av sin studie i tidskriften Nature Microbiology.

Enligt författarna till studien beror den utbredda spridningen av Foc TR4-svampen på dess förmåga att modifiera sin arvsmassa för att infektera specifika värdväxter. Av denna anledning är det viktigt att förstå hur sjukdomen fungerar på molekylär nivå, för att kunna motverka infektionen och bromsa dess spridning, och samtidigt försöka hindra utrotningen av Cavendish-bananer. Teamet forskare ägnade över 10 år åt att studera Foc TR4-genomet, och de kan ha hittat en lösning.

En lösning för att rädda bananer?

Foc TR4 innehåller några gener som är kopplade till produktionen av kväveoxid, en gas som verkar bidra till virulens hos svampen. Utöver detta är dock inte lätt att hitta ett tydligt och direkt samband mellan patogenens genetiska aktiviteter och angrepp på Cavendish-bananen. Men sambandet finns där: faktum är att forskarna har eliminerat två grundläggande gener i kväveoxidproduktionen och följaktligen har virulensen av Foc TR4 också minskat.
Fong Zhang, medförfattare till studien säger:

Identifieringen av dessa accessoriska genetiska sekvenser öppnar många nya strategiska vägar för att mildra och till och med kontrollera spridningen av Foc TR4.

Problemet är dock detsamma: en en enorm kommersiell gröda utan mångfald löper större risk att angripas av patogener. Kort sagt, vetenskaplig forskning verkar ha hittat en lösning för att förhindra utrotningen av Cavendish-bananer, men samtidigt varnar den oss: mångfald representerar alltid rikedom, även inom banansektorn. Det skulle kunna vara bra att påminna dem om det.