Vilka är skillnaderna mellan Neandertalare och Homo sapiens? De är få, men grundläggande för utvecklingen

09 Oktober 2024

En Neandertalare jämförs med dagens människa: de morfologiska skillnaderna är tydliga

Neanderthal-Museum, Mettmann/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0 / Matteo De Stefano/MUSE/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0

Under åratal ansågs Neandertalaren vara en underlägsen art jämfört med oss: tjockare, dummare, mindre komplex, alla element som skulle ha lett till att de dog ut.

Men vi delar dock över 99,5% av det genetiska arvet med Neandertalaren, och under de senaste åren har experter börjat omvärdera denna siffra, så pass att de anser att de var mycket mer lika oss än vad vi alltid har trott.

Kort sagt, skillnaderna mellan Neandertalaren och Homo sapiens är inte så många, men de ledde ändå till att de dog ut. Hur är det möjligt? Låt oss ta reda på det tillsammans.

Utvecklingen: två arter jämförs

För att förstå vilka de verkliga skillnaderna mellan Neandertalaren och Homo sapiens är måste vi, som ofta händer, utgå från ursprunget, det vill säga från deras evolution. Faktum är att båda arterna är ättlingar till Homo heidelbergensis, ursprungligen från Afrika.

Idag vet vi att Neandertalare härstammade från populationer av Heidelbergensis som flyttade runt i Europa och Mellanöstern och dök upp för cirka 400 tusen år sedan. Däremot härstammar Homo sapiens från populationer som stannade kvar i Afrika och dök upp för cirka 300 tusen år sedan.

Här är de första likheterna och skillnaderna: Faktum är att Homo neanderthalensis och Homo sapiens delar över 99,5% DNA. Dessutom bevarar vi gener från våra förhistoriska kusiner i vårt, och viceversa: några av våra gener fördes vidare till dem och återlämnades sedan till oss efter flera årtusenden.

Kort sagt, Homo sapiens och Neandertalare är inte så olika, så pass att en del experter ifrågasätter om de är två distinkta arter. Men det finns dock vissa skillnader, och de är viktiga.

Kognition: två käkar som jämförs

Rekonstruktion av en Neandertalare, människoarten som dog ut för cirka 30 tusen år sedan

Paul Hudson/Flickr - CC BY 2.0

Trots de delade generna utmärker sig skillnaderna mellan Neandertalaren och Homo sapiens i det fysiska och framförallt i det mentala.

Neandertalaren hade en mer massiv kropp, anpassad till det kyligare klimatet i det glaciala Europa, och en större hjärna.

Däremot är Homo sapiens smidigare, finlemmad och har en något mindre hjärna jämfört med våra kusiners, cirka 1300-1400 kubikcentimeter.

I detta avseende upptäckte en ny forskning publicerad i Science att hjärnans utveckling påverkas av TKTL1-genen, och att denna skiljer sig hos båda arterna med bara en aminosyra. Denna skillnad ledde till att Homo sapiens fick fler neuroner, trots en mindre hjärna.

Som ett resultat skulle vår art ha en mer komplex neuronal organisation, en större förmåga till innovation och till och med en mer sofistikerad social organisation. Alla delar för en vinnande evolutionär väg.

Ändå kan än idag några av våra egenskaper spåras tillbaka till Neandertalarens genetiska arv, som:

• rakt, tjokt hår;
  • en högre näsa som anpassar sig bättre till låga temperaturer;
  • en lägre smärttröskel;
  • tendensen att vakna tidigt på morgonen.

Försvinnandet: den verkliga skillnaden mellan Neandertal och Homo sapiens?

Som vi nämnde är det inte alla som tror att Neandertalarna verkligen har dött ut. Naturligtvis finns det idag inte längre någon som tillhör denna art, men förekomsten av deras arvsmassa i vårt är otvivelaktigt.

Än idag finns det många tvivel om att Neandertalaren dog ut. Tills nyligen trodde man att Homo sapiens ankomst hade en betydande inverkan på våra kusiners överlevnad. Men verkligheten kan vara mer komplex än så.

De två arterna av dagens människa kan ha korsats i tusentals år och vid olika historiska ögonblick i utvecklingen. Dessutom finns det inga dokumenterade konflikter mellan människor som tillhör dessa två arter.

Men det måste ändå finnas skillnader mellan Neandertalaren och Homo sapiens som förklarar försvinnandet av de förstnämnda för cirka 30 tusen år sedan, och överlevandet av de sistnämnda. Några av de senaste hypoteserna gäller:

• hjärnans utveckling och social samarbetesfunktion;
  • den stora genetiska variationen och därför större motståndskraft mot sjukdomar;
  • ett artikulerat språk och en större benägenhet för komplex kommunikation.

Faktum är att Neandertalaren inte var mindre smarta eller odugliga, utan mer utvecklade än vad vi alltid har trott. Ändå är skillnaderna med vår art flera, vilka kan ha bidragit till att de försvann.

Eller kanske inte, eftersom en del av dem bor i oss och viceversa.